Depressie


Iedereen zit wel eens korte tijd wat minder lekker in zijn vel. Ook kunnen sommige gebeurtenissen je verdrietig maken, bijvoorbeeld het overlijden van een familielid. Het is in zo´n situatie heel begrijpelijk dat je je een tijd somber voelt. Er is pas sprake van een depressie als een sombere stemming niet over gaat en je je dagelijks somber voelt. 
Je kan dan last hebben van:

  • Eetproblemen en veranderingen in gewicht
  • Slaapproblemen
  • Rusteloosheid
  • Vermoeidheid, weinig energie
  • Gevoelens van waardeloosheid of groot schuldgevoel
  • Concentratieproblemen, langzaam denken, besluiteloosheid
  • Terugkerende gedachten aan de dood of zelfdoding

Je kunt ook een dysthyme stoornis hebben. Dan heb je soms  wel en soms geen last van die somberheid. Je kunt je dan ook vaak chagrijnig of prikkelbaar en boos voelen zonder dat je weet waarom. Je kan een hekel aan jezelf en iedereen hebben en nergens zin in hebben. Soms heb je dan ook dagen dat je je beter voelt. 

Op elke leeftijd kan je een stemmingsstoornis krijgen. Vaak zijn er meer meisjes dan jongens die een depressie hebben. In Nederland hebben ongeveer 1 op de 100 kinderen hier last van.

Behandeling depressie
Wij proberen kinderen of jongeren met een stemmingsstoornis en hun ouders te helpen beter te begrijpen wat je problemen zijn, hoe ze zijn ontstaan en hoe je hiermee om kunt gaan. Het kan zijn dat je een therapie krijgt die zich richt op het veranderen van gedachten, het beeld van jezelf en het beeld van anderen en de wereld of hoe je met andere mensen omgaat. Soms kunnen medicijnen helpen je beter te voelen. De behandeling van een stemmingsstoornis kan o.a. bestaan uit de volgende onderdelen.

Systeembehandeling 
Jij en je ouders leren hoe je op een andere manier met elkaar om kunt gaan. We praten met jou en met je ouders om te kijken hoe het thuis beter kan gaan. 

Interpersoonlijke Psychotherapie (IPT)
IPT is voor jongeren die zich somber voelen. Je gaat kijken naar de relaties die je hebt met anderen, zoals familie of vrienden. Je onderzoekt waar je tevreden over bent en wat je wilt veranderen. Dat ga je proberen en doordat je betere relaties krijgt met anderen ga je je ook minder somber voelen.

Cognitieve gedragstherapie 
In cognitieve gedragstherapie wordt vaak met een werkboek gewerkt aan de gedachten die je hebt. Je denkt na over situaties die er gebeurd zijn en je stelt oefeningen en experimenten op om te oefenen met ander gedrag. Je oefent dan bijvoorbeeld thuis of op school en de volgende keer bespreek je hoe het gegaan is. Je leert vaak ontspannen en jezelf belonen. Vaak is dit in een groep, soms kom je alleen. Meestal komen je ouders een paar keer om te leren hoe ze jou kunnen helpen.

Running therapie 
In running therapie loop je twee keer per week hard in een groep. De begeleiding leert jou hardlopen. Door hardlopen maak je een stofje aan waar je je blij van gaat voelen en als je je depressief voelt, dan kan dat net zo goed helpen als medicijnen. We hebben afgesproken dat jongeren die depressief zijn eerst gaan proberen om door veel beweging zich weer blijer te voelen. Dat kan running zijn, maar je kunt ook thuis gaan hardlopen, skeeleren of zumba bijvoorbeeld. Als dat niet werkt, pas dan kan je medicijnen proberen.

Neem contact op voor meer informatie

  1. Naam*
  2. E-mailadres*
  3. Reactie*
  4. *
*Verplichte velden
Stuur door
  1. *
*Verplichte velden
Deel op

Meer over Herlaarhof

Contact

Voor informatie over aanmelden bij Herlaarhof en het behandelaanbod is het volgende telefoonnummer beschikbaar: 0900-2020700
Voor overige vragen kun je contact opnemen met de desbetreffende locatie.

  • Colofon
  • Herlaarhof is onderdeel van Reinier van Arkel